ÇEVREME DUYARLIYIM DEĞERLERİME SAHİP ÇIKIYORUM
AMAÇ
Öğrencilerimizin “millî, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerimizi benimseyen, koruyan ve
geliştiren fertler olmalarına” ayrıca çağın ve geleceğin becerileriyle donanmış, bu donanımı insanlık
hayrına sarf edebilen, bilime sevdalı, kültüre meraklı ve duyarlı; millî, ahlaki, insani, manevi ve
kültürel değerlerimizi kendi yaşantılarında inşa etmiş; akl-ı selim, kalb-i selim ve zevk-i selim sahibi,
bedensel ve sosyal bakımdan dengeli bireyler olarak yetiştirilmesine katkı sağlamaktır.
KAPSAM
Bu Protokol, MEB DÖGM, HBÖGM, MTEGM TEGM, OGM’ ye bağlı okullar, eğitim merkezleri,
halk eğitimi merkezleri, DİB DHGM’ ye ve GSB GHGM’ ye bağlı ÇEDES Projesi Uygulama
Mekânları iş birliğinde gerçekleştirilen “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi
İş Birliği Protokolü Uygulama Usul ve Esasları” nı kapsar.
DAYANAK
• 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu
• 22/6/1965 tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
• 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu
• 10/07/2018 tarihli Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında 1 No’lu Kararname
• 08/06/2017 tarihli ve 30090 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim
Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği
• 11/4/2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu
Öğrenme Kurumları Yönetmeliği
• 15/12/2020 tarihli ve E.847444 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Din HizmetleriGenel Müdürlüğü
Uygulama Genelgesi
• 21/01/2020 tarihli ve 1563891 sayılı Millî Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi
• 07/05/2020 tarihli ve 340105 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik ÇalışmalarıYönergesi
• Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi İşbirliği Protokolü
KISALTMALAR VE TANIMLAR
•ÇEDES Projesi Uygulama Mekânları:
a) DİB’e bağlı Gençlik Merkezi, Okuma Salonu, Genç Ofis, Cami ve DİB Gençlik Çalışmaları
Yönergesi kapsamında faaliyet gösteren mekânları,
b) GSB’ye bağlı Gençlik Merkezi, Spor Tesisi, Genç Ofis ve Kitap Kafeyi,
3
•ÇEDES Koordinasyon Kurulu :
a) MEB DÖGM, DİB DHGM ve GSB GHGM’de, Daire Başkanları başkanlığında en az birer
kişiden oluşan ortak kurulu,
b) İl ve ilçe düzeyinde İl/ilçe Müdürü ve Müftüsü başkanlığında il/ilçe müdür yardımcısı/müftü
yardımcısı/şube müdürü, il/ilçe koordinatörleri, temsilci öğretmen, manevi danışman ve gençlik
merkezi sorumlusu olmak üzere en az altışar kişiden oluşan ortak kurulu,
•ÇEDES: Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi’ni,
•Değerler Kulübü: ÇEDES Projesi kapsamında, değerler eğitimi verilmek üzere gönüllülük esasına
göre belirlenen öğrencilerden oluşan kulübü,
•Diyanet Görevlisi: Diyanet İşleri Başkanlığı personelini,
•DİB DHGM: Diyanet İşleri Başkanlığı Din Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
•Eğitici: Protokol kapsamında açılacak kurslarda görev alacak, ilgili mevzuattaki şartları taşıyan ve
Millî Eğitim Bakanlığı yaygın eğitim kurs programlarındaki yeterliliklere sahip olan kişileri,
•E-Yaygın sistemi: Hayat boyu öğrenme kurumları tarafından sürdürülen eğitim faaliyetlerine ilişkin
iş ve işlemlerin elektronik ortamda yürütüldüğü ve bilgilerinin muhafaza edildiği sistemi,
•GSB GHGM: Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
•GSB Gençlik Merkezi: Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı gençlik merkezini,
•Gençlik Spor Temsilcisi: Gençlik Spor Bakanlığı personelini,
•Gönüllü Rehber Öğrenci: DİB Diyanet Gençlik Yönergesi kapsamında Diyanet gençlik çalışmalarına
isteyerek katılan üniversiteli ve liseli öğrencileri,
•HEM: Halk eğitimi merkezlerini,
• İl/ilçe Koordinatörü: MEB, DİB ve GSB de il/ilçelerde ÇEDES Projesini koordine eden kişiyi,
• İl/ilçe MEM: İl ve ilçe millî eğitim müdürlüklerini,
•Katılım belgesi: Başarı değerlendirmesi yapılmayan, düzenlenen eğitim faaliyetine katılanlara İl/İlçe
müdürlükleri/müftülükleri tarafından verilen belgeyi,
•Kurs bitirme belgesi: Kursları başarıyla tamamlayanlara verilen belgeyi,
•Kursiyer: Kurslara katılan kişiyi,
•Manevi Danışman: Diyanet gençlik merkezleri, okuma salonu, genç ofis ve camilerde manevî
danışmanlık ve rehberlik hizmeti yapan vaiz/vaize, din hizmetleri uzmanı, Kur’an Kursu
öğreticisi ve din görevlisini,
•MEB DÖGM: Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğünü,
•MEB HBÖGM: Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğünü,
•MEB OGM: Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğünü,
•MEB MTEGM: Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki Ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünü,
•MEB TEGM: Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğünü,
4
•Müftülükler: İl/ilçe müftülüklerini,
•Müdürlükler: İl/ilçe millî eğitim ile gençlik ve spor müdürlüklerini,
•Okul: MEB’e bağlı ÇEDES Projesi İş birliği Protokolü kapsamında yer alan okulları,
•Temsilci Öğretmen: Değerler çalışmalarını yürütecek olan öğretmeni,
•Yıllık Faaliyet Planı: Temsilci öğretmen, manevi danışman ve gençlik spor temsilcisinin ÇEDES
Projesi kapsamında Uygulama Usul ve Esasları doğrultusunda, Ek2 de yer alan örnek ortak yıllık
faaliyet planına uygun olarak hazırladıkları yıllık planı,
GENEL ESASLAR
1) Projenin yürütülmesinden MEB DÖGM, HBÖGM, MTEGM, OGM, TEGM, DİB DHGM ve
GSB GHGM sorumludur.
2) “ÇEDES Projesi”nin koordinasyonu, Genel Müdürlükler düzeyinde Din Öğretimi Genel Müdürlüğü
tarafından, illerde ise İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri tarafından yürütülür.
3) Millî Eğitim Müdürlükleri, Müftülükler ve Gençlik ve Spor Müdürlükleri projenin etkin ve verimli
bir şekilde yürütülmesini sağlar. Faaliyetler; MEB DÖGM, HBÖGM, MTEGM, OGM, TEGM’ ye
bağlı okullar ve kurumlar ile Diyanet İşleri Başkanlığınca belirlenen ÇEDES Projesi Uygulama
Mekânları, kurumlar ve GSB’ ye bağlı kurumlar iş birliğinde gerçekleştirilir.
4) Temsilci öğretmen, diyanet görevlisi ve gençlik spor temsilcisi ÇEDES Projesi Uygulama Usul ve
Esasları kapsamında, örnek yıllık faaliyet planı doğrultusunda ortak yıllık faaliyet planı hazırlar ve
uygular.
5) Taraflar mevzuat çerçevesinde, gerekli hallerde proje faaliyetlerinin gerçekleştirilmesinde
birbirlerine gerekli personel, materyal, doküman, araç gereç, malzeme vb. desteği sağlar.
6) Öğrencilerin faaliyetlere katılımında gönüllülük ve veli muvafakati esastır.
7) Organizasyonlarda, öğrenci ve diğer katılımcılardan hiçbir ad altında ücret alınmaz.
8) Kulüp faaliyetlerinin, dersleri aksatmayacak şekilde hafta içi okul ders saatleri dışında veya hafta
sonu düzenlenmesine özen gösterilir.
9) Okul kulüp faaliyetleri; MEB Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği kapsamında
yürütülür.
10) Yapılacak çalışmalarla ilgili duyuru, tanıtım ve diğer faaliyetlerde kullanılmak üzere ilgili mevzuat
çerçevesinde afiş, pankart, broşür, kitap, dergi, süreli yayın, katalog, video vb. yazılı, görsel ve
dijital materyaller hazırlanabilir veya temin edilerek ücretsiz dağıtılabilir.
11) Projenin yazılı, görsel ve dijital ortamlar kullanılarak tanıtım ve duyuruları yapılır.
12) Değerler Kulübü öğrenci velileri ile ÇEDES Projesi Uygulama Mekânlarında ayda bir kez veli
buluşmaları yapılır.
13) Faaliyetlere katılan ve/veya dereceye giren öğrencilere imkânlar dâhilinde çeşitli ödüller
5
verilebilir.
14) Faaliyetlerin sağlıklı ve huzurlu bir şekilde yürütülebilmesi için iş sağlığı ve güvenliği kapsamında
gerekli tüm önlemler alınır.
15) Okullarda kurulacak olan değerler kulüplerine dâhil olacak öğrenciler temsilci öğretmenler
tarafından belirlenir.
16) ÇEDES Projesi Hazırlık Aşaması Planı sürecini tamamlayan okullar eğitim-öğretim yılı içerisinde
değerler kulüplerini kurarak çalışmalara başlar.
GÖREV VE YÜKÜMLÜLÜKLER
MEB Din Öğretimi, Hayat Boyu Öğrenme, Temel Eğitim, Mesleki Eğitim ve Ortaöğretim Genel
Müdürlüklerinin Yükümlülükleri
1. İl/İlçe MEM'ler koordinasyonunda, ÇEDES Koordinasyon Kurulu; okulların; tam gün ve ikili
eğitim yapma durumu, ÇEDES Projesi Uygulama Mekânlarına ve GSB gençlik merkezlerine ulaşımı
gibi hususları dikkate alarak okulları belirler. Paydaş kurumların projede görev alan personelleri ve
ÇEDES Uygulama Mekânları ile belirlenen okulları eşleştirir.
2. MEB DÖGM, Değerler Kulübü faaliyetlerini koordine etmesiamacıyla “il/ilçe koordinatörlerinin”
belirlenmesini sağlar.
3. Proje kapsamında yürütülecek faaliyetlerde Diyanet İşleri Başkanlığı ve Gençlik ve Spor
Bakanlığının ilgili birimleri ile iş birliği yaparak gerekli desteği sağlar.
4. Değerler çalışmaları sürecinde, mevzuat çerçevesinde gerekli hâllerde,öğretim materyali, içerik
oluşturma ve ÇEDES Koordinasyon Kurulu için uzman personel desteği verir.
5. Talep edilmesi halinde KVKK çerçevesinde Projede yer alan okulların bilgilerini DHGM ve GHGM
ile paylaşır.
6. Talep edilmesi halinde KVKK çerçevesinde değerler çalışmalarında görevlendirilen kişilerin
bilgilerini, DİB DHGM ve GSB GHGM ile paylaşır.
7. İl/İlçe MEM'leri proje hakkında bilgilendirir.
8. İl/ilçe Millî eğitim Müdürlükleri koordinesinde paydaş kurumların il/ilçe müdürlükleri ve
müftülükleri ile proje koordinasyon toplantıları yapılmasını sağlar.
9. Değerler Kulübü öğrencilerinin, gönüllülük esasına göre MEB Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler
Yönetmeliği ve MEB Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi kapsamında DİB ve GSB’ nin yürüttüğü
izcilik faaliyetlerinde yer almalarını sağlar.
10. Proje kapsamında açılan kurslarda e-Yaygın sistemindeki kurs programlarının kullanılmasını;
Halk Eğitim Merkezi ile ilgili aksaklıklarda veya kurs açma sorunu oluşan yerlerde il milli eğitim
müdürlükleri tarafından çözümünü sağlar.
11. Kurslar, İl/İlçe Millî eğitim Müdürlüklerinin onay vermesi halinde, protokol taraflarınca sağlanan
ve işsağlığı ve güvenliği tedbirlerinin de alındığı yerlerde yapılır.
6
12. Proje faaliyetlerinin verimliliğini arttırmak amacıyla kurs programlarının geliştirilmesinde
taraflarla iş birliği yapar.
13. Faaliyetlerde, gözetim, izleme, rehberlik ve denetleme faaliyetlerini yapar.
14. “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum İş Birliği Projesi” yıllık faaliyet planında
belirtilen, Diyanet İşleri Başkanlığının ev sahipliğini yapacağı ve her yıl düzenlenecek olan Kültür
Şenlikleri’nin koordinasyonunda DİB’ e destek verir.
15. Kültür Şenlikleri, Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ile
Millî Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi kapsamında uygulanır.
İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüklerinin Yükümlülükleri
1) Etkinlik ve çalışmalarda eğitim ve öğretimi aksatmayacak şekilde eğitim yöneticisi, öğretmen,
personel ve usta öğreticileri mevzuatına göre görevlendirir, mekân desteği sağlar ve okullarda
gereken önlemleri alır.
2) İl/ilçe MEM’ler koordinesinde, paydaş kurumların il/ilçe müdürlükleri/müftülükleri ile birlikte
Projede yer alacak okullardaki idarecilere, temsilci öğretmenlere, manevi danışmanlara ve gençlik
merkezi sorumlularına yönelik proje tanıtım toplantılarının yapılmasını sağlar.
3) Proje hakkında okul müdürlükleri aracılığıyla öğrenci ve velilere yönelik tanıtım ve bilgilendirme
çalışmaları yapılmasını sağlar.
4) Etkinliklerle ilgili hazırlanan tanıtım ve eğitim faaliyetlerinde kullanılacak afiş, flama, broşür, kitap,
dergi, belgesel, film, video vb. e-içerikler gibi yazılı, görsel ve dijital materyallerin ilgili mevzuatına
uygunluğu hususunda kontrolünü yaparak gerekli onayın verilmesini sağlar ve öğrencilerle
paylaşılmasına izin verir.
5) ÇEDES Uygulama Mekanlarında açılacak değerler kurslarına katılımın sağlanmasına yönelik duyuru
yapılmasında ve kursiyerlerin ilanında taraflarla iş birliği yapar.
6) ÇEDES Uygulama Mekanlarında açılacak değerler kurslarında mevzuata uygun olarak eğitici
görevlendirir ve ücretlerini öder. HEM’ lerde oluşacak kurs açma sorunlarını çözer.
7) Kursiyerlerin e-Yaygın sistemine kaydını yapar, kurs bitirme belgelerini e-Yaygın sisteminden verir
ve yapılan eğitimlerin belge defterlerini ve modül değerlendirme formlarını merkez bünyesinde
muhafaza eder.
8) Düzenlenecek Ortak yıllık faaliyet planlarının içeriğinin ve uygulamasının ilgili mevzuata göre
belirlenmesi, planlanması ve yürütülmesi hususlarında taraflarla iş birliği yapar ve her türlü
gözetim, izleme, denetim ve rehberlik faaliyetini gerçekleştirir.
9) Diyanet Gençlik Merkezlerinin ev sahipliğinde gerçekleştirilmesi planlanan Kültür Şenlikleri’ nin
koordinasyonunda il/ilçe müftülüklerine destek verir.
10) Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi'nin il ve ilçe düzeyinde
koordinasyonunu sağlar.
7
11) İl ve ilçelerde ÇEDES Koordinasyon Kurulu’nun oluşturulmasını sağlar.
12) İl/ilçe müdürlükleri ve müftülükleri ile rutin proje koordinasyon toplantıları yapılmasını sağlar.
13) Projede görev alan ve emsallerine göre başarılı çalışmalar yürüten koordinatör, öğretmen ve
idareciler “Millî Eğitim Bakanlığı Personeline Başarı, Üstün Başarı Belgesi Ve Ödül Verilmesine
Dair Yönerge” çerçevesinde İl/İlçe Değerlendirme Komisyonlarınca değerlendirilir.
MEB İl Ve İlçe Koordinatörünün Yükümlülükleri
1) İl ve İlçe koordinatörü, il ve ilçede yürütülen değerler çalışmalarında kurumlar arası koordinasyonu
sağlamak, ildeki okulların belirlenmesinde ve değerler etkinliklerinin planlanmasında işbirliği
yapmak üzere il MEM tarafından görevlendirilir
2) Okul, Gençlik Merkezleri ve GSB il/ilçe müdürlükleri tarafından ortaklaşa hazırlanan yıllık faaliyet
planlarının hazırlanması ve yürütülmesinde okullara rehberlik yapar.
3) İl ve ilçelerde yürütülecek faaliyetlerde işbirliği yapılacak belediyeler, üniversiteler ve diğer ilgili
kamu kurum ve kuruluşlar ile koordinasyonu sağlar.
4) Proje faaliyetleri ile ilgili okul müdürlerini, il/ilçe MEM şube müdürlerini bilgilendirir.
5) Proje paydaşı kurumların il ve ilçe koordinatörleri ile etkin işbirliği yapar.
6) Projenin işleyişi ve takibi sürecinde il/ilçe MEM ile okullar arasında koordinasyonu gerçekleştirir.
7) Proje kapsamındaki okul idarecisi ve öğretmenlerine yönelik proje tanıtım toplantıları gerçekleştirir.
8) Proje paydaşı koordinatörlerle en az ayda bir kez bir araya gelerek izleme ve değerlendirme toplantısı
yapar.
9) Temsilci öğretmenin, Değerler Kulübü öğrencilerine yönelik gönüllülük esasına göre veli izin
belgesi ile gerçekleştirileceği izcilik faaliyetlerini koordine eder.
10) MEB İl ve İlçe koordinatörü, Paydaş kurumların il/ilçe koordinatörleriyle birlikte her dönem en az
bir defa olmak üzere Projede yer alan okulları ve ÇEDES Projesi Uygulama Mekânlarını ziyaret eder.
Okul Müdürlüklerinin Yükümlükleri
1) Okuldaki öğretmenler arasından temsilci öğretmenin (Değerler Kulübü rehber öğretmeni)
belirlenmesini sağlar. Birden fazla öğretmen de projede görevlendirilebilir.
2) Değerler Kulübünün gerçekleştireceği etkinliklerin takibini yapar.
3) Çalışmaların etkin, düzenli ve sağlıklı yürütülebilmesi için okul müdürlüğünü ilgilendiren
konularda işbirliği yapar.
4) Gerekli hallerde faaliyetlere katılacak öğrencilerin velilerinden yazılı izin dilekçesi alır.
5) Etkinlikler kapsamında hazırlanan afiş, broşür, pankart, kitap, dergi vb. eğitim ve görünürlük
materyallerini ilan eder.
6) Etkinlik ve çalışmalar için gerekli derslik, çalışma odası, atölye, konferans salonları vb.
mekânların hazır bulundurulmasını sağlar.
8
7) Yapılacak çalışmalarla ilgili öğretmen, öğrenci ve velileri bilgilendirir ve faaliyetlerekatılımlarını
teşvik eder.
8) Projeye katılan öğrencilerin moral ve motivasyonlarını artırıcı çalışmalargerçekleştirir.
9) Değerler kulübü öğrencilerine rol model olabilecek vasıftaki gönüllü rehber
öğrencilerin veli izin belgesi ile ÇEDES Uygulama Mekanlarında değerler kulübü çalışmalarına
destek vermesini sağlar.
10) ÇEDES Uygulama Mekânlarında görevli personelin, okullarda değerler kulübü öğrencilerine
yönelik yürütülecek olan sınıf dışındaki değerler çalışmalarına katkı vermelerini sağlar.
11) Diyanet Gençlik Merkezlerinin ev sahipliğinde her yıl bahar döneminde gerçekleştirilmesi
planlanan Kültür Şenlikleri’nin koordinasyonunda ve okullarda duyurulmasında gençlik
merkezlerine destek verir.
12) Proje faaliyetleri için ihtiyaç duyulan onay/izin iş ve işlemleri yürütür.
13) Temsilci öğretmenlerin, değerler kulübü çalışmalarını kolaylıkla yürütebilmesi için ders
programlarında gerekli düzenlemeleri yapar.
14) İl/ilçe MEM Koordinatörlerinin okul değerler kulübü faaliyetlerini izleme ve koordinesinde gerekli
desteği sağlar.
15) Projede görev alan ve emsallerine göre daha başarılı çalışmalar yürüten, öğretmen ve idareciler için
“Millî Eğitim Bakanlığı Personeline Başarı, Üstün Başarı Belgesi Ve Ödül Verilmesine Dair
Yönerge” çerçevesinde İl/İlçe MEM’lere Başarı Belgesi teklifinde bulunur.
Temsilci Öğretmenin (Kulüp Rehber Öğretmeni) Yükümlülükleri
1) Temsilci öğretmen, okul içinde ve dışında yürütülen değerler çalışmalarında etkin görev alan,
öğrencilerin değerler etkinlikleriyle yakından ilgilenen, meslektaşlarıyla güçlü iletişimi olan,
işbirliğine açık, öğretmenler arasından okul müdürlüklerince belirlenir.
2) Değerler Kulübünün oluşturulmasını ve etkinliklerde yer alacak öğrencilerin seçilmesini sağlar.
3) Örnek yıllık faaliyet planı doğrultusunda, diyanet görevlisi ve gençlik spor temsilcisi ile bir araya
gelerek ortak yıllık faaliyet planını hazırlar ve okul müdürünün onayına sunar.
4) Etkinliklerin kapsamı, içeriği, işleyişi ve eylem planları ile ilgili okul müdürünü,öğretmenleri,
öğrenci ve velileri bilgilendirir.
5) ÇEDES Uygulama Mekânlarında yapılacak değerler çalışmalarında görev alır.
6) Değerler Kulübü öğrencilerinin, veli izin belgesi ile ÇEDES Uygulama Mekânları ve Gençlik Spor
gençlik merkezlerinin izcilik faaliyetlerinde yer almalarını sağlar.
7) Ayda bir kez, diyanet görevlisi ve gençlik spor temsilcisi ile birlikte, Değerler Kulübü
öğrencilerinin velileriyle gerçekleştirilecek olan buluşmaları koordine eder.
8) Hafta sonu, yarı yıl tatili veya yaz tatilinde Değerler Kulübüne yönelik kamp, gezi, piknik, sinema,
9
iftar programı gibi motivasyon artırıcı faaliyetleri düzenler.
9) “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum İş Birliği Projesi” yıllık faaliyet planında
belirtilen ve her yıl bahar döneminde düzenlenecek olan Kültür Şenlikleri’nin, Değerler Kulübü
aracılığıyla okullarda duyurulmasını sağlar ve tüm öğrencileri ve öğretmenleri Kültür Şenliklerine
davet eder.
10) Proje çalışmalarıyla ilgili belgelerin dosyalanmasını ve muhafaza edilmesini sağlar.
11) Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum Projesi'nin okullar, ÇEDES Projesi
Uygulama Mekânları arasındaki koordinasyonunu sağlar.
DİB Din Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Yükümlülükleri
1) İl ve ilçe müftülüklerini iş birliği protokolü hakkında bilgilendirir.
2) Talep edilmesi halinde KVKK çerçevesinde Projeye katılan ÇEDES Projesi Uygulama Mekânları
bilgilerini DÖGM ve GHGM ile paylaşır.
3) Değerler çalışmalarında görevlendirdiği kişilerin bilgilerini talep edilmesi halinde KVKK
çerçevesinde DÖGM ve GHMG ile paylaşır.
4) Değerler Kulübü temsilci öğretmenlerinin ÇEDES Projesi Uygulama Mekânlarında görev
almalarını sağlar.
5) MEB ve GSB’ de yürütülen izcilik faaliyetlerinde yer alan Değerler Kulübü öğrencilerinin izcilik
çalışmalarına destek verir.
6) Diyanet Gençlik Merkezlerinde verilecek eğitimlerin içeriklerini DÖGM ile paylaşır.
7) Proje kapsamında yapılacak çalışmalarda diğer paydaşlarla işbirliği içerisinde izleme
değerlendirme faaliyetlerini yapar.
8) “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum İş Birliği Projesi” yıllık çalışma planında
belirtilen, ev sahipliğini Diyanet Gençlik Merkezlerinin yapacağı ve her yılbahar döneminde
düzenlenecek olan Kültür Şenlikleri’nin koordinasyonunu yapar, personel desteği sağlar.
9) Vaizlerin ÇEDES Protokolü kapsamında yapacakları çalışmaları, “Vaizlerin haftada
beş defa müftülükçe belirlenen yerlerde yapması gereken görevleri” içerisinde değerlendirilmesini
sağlar.
İl/İlçe Müftülüklerinin Yükümlülükleri
1) Diyanet Gençlik Merkezlerinde görev alacak diyanet personelini ve gönüllü rehber öğrencilerin
sayısını, niteliğini, yeterliliklerini vb. hususları belirleyerek değerler çalışmalarında görevlendirir.
2) Diyanet Gençlik Merkezlerinde gerekli tefrişat, temizlik, güvenlik, ikram, elektrik, su, yakıt vb. gibi
genel idare hizmetlerini sağlayarak giderlerini karşılar. Bakım, onarım, tadilat ve işletme gereklerini
yerine getirir.
3) Proje kapsamında yapılacak çalışmalarda il ve ilçelerdeki diğer paydaşlarla işbirliği içerisinde
10
izleme ve değerlendirme faaliyetlerini yapar.
4) Diyanet Gençlik Merkezlerinde, ihtiyaç ve imkân nispetinde en az iki kız, iki erkek olmak üzere
gönüllü gençlik rehberlerinin proje kapsamında yürütülecek olan değerler çalışmalarında
görevlendirilmesini sağlar. Gönüllü rehber öğrenciler, proje faaliyetleri kapsamında Gençlik Merkezi
sorumlusu ve kulüp rehber öğretmeni koordinesinde çalışır.
5) İl gençlik koordinatörü, ilde yürütülen değerler çalışmalarında Müftülük tarafından koordinasyonu
sağlamak, ildeki gençlik merkezlerinin belirlenmesinde ve bu merkezlerdeki değerler etkinliklerinin
planlanmasında görev alır.
6) Vaizlerin, ÇEDES Protokolü kapsamında yapacakları çalışmaları “Vaizlerin haftada beş defa
müftülükçe belirlenen yerlerde yapması gereken görevleri” içerisinde değerlendirilmesini sağlar.
7) “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum İş Birliği Projesi” yıllık çalışma planında
belirtilen, ev sahipliğini Diyanet Gençlik Merkezlerinin yapacağı ve her yıl bahar döneminde
düzenlenecek olan Kültür Şenlikleri’nin koordinasyonunu yapar, personel desteği sağlar.
GSB Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Yükümlülükleri
1) Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı Gençlik Merkezleri, spor tesisleri ve gençlik kamplarının
bilgilerini talep edilmesi halinde MEB DÖGM ve DİB DHGM ile paylaşır. Proje kapsamında
gerçekleştirilecek etkinliklerde kullanılmasını sağlar.
2) Değerler çalışmaları sürecinde, mevzuat çerçevesinde gerekli hâllerde danışman, öğretici, öğretim
materyali, araç vb. desteği verir.
3) Değerler çalışmalarında görevlendirilecek personel bilgilerini KVKK çerçevesinde DÖGM ve
DHGM ile paylaşır.
4) Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı gençlik kamplarının “Çevreme Duyarlıyım Değerlerime Sahip
Çıkıyorum İş Birliği Protokolü” kapsamındaki etkinliklerde kullanılmasını sağlar.
5) Proje kapsamında yürütülecek çalışmalara devam eden öğrencilerin Gençlik ve Spor Bakanlığına
bağlı Gençlik Merkezlerindeki atölyelerden ücretsiz olarak faydalanmalarını sağlar.
6) Kamp alanlarının ve diğer tesislerin proje kapsamında etkin bir şekilde kullanılabilmesini sağlamak
amacıyla merkezî yıllık planlar yapar.
7) Proje kapsamındaki okullarda görevli öğretmenlerin ve Diyanet Gençlik Merkezi personellerinin,
GSB’ ye bağlı gençlik kamplarında görevlendirilmesine imkân sağlar.
8) Faaliyetlerde görev alacak paydaş kurumların personeline, kamp liderliği eğitimi verilmesini sağlar.
9) MEB ve DİB’ de yürütülen izcilik faaliyetlerinde yer alan Değerler Kulübü öğrencilerinin izcilik
çalışmalarına destek verir.
10) Yapılacak faaliyet ve etkinliklerde kullanılmak üzere, bütçe imkânları doğrultusunda, malzeme
desteği verilmesini sağlar.
11) Değerler Kulübü öğrencilerine yönelik illerde il/ilçe millî eğitim müdürlükleri, il/ilçe müftülükleri
11
ve GSB il/ilçe müdürlükleri iş birliğinde sportif etkinliklerin düzenlenmesini sağlar.
12) “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum İş Birliği Projesi” yıllık çalışma planında
belirtilen, ev sahipliğini Diyanet Gençlik Merkezlerinin yapacağı ve her yıl bahar döneminde
düzenlenecek olan Kültür Şenlikleri’nin koordinasyonunda MEB ve DİB ile iş birliği yapar.
İl/İlçe Gençlik Spor Müdürlüklerinin Yükümlülükleri
1) Proje kapsamında gerçekleştirilecek faaliyetler ve etkinlikler için personel görevlendirilmesini
sağlar.
2) Değerler çalışmaları sürecinde, mevzuat çerçevesinde gerekli hâllerde danışman, öğretici, öğretim
materyali vb. desteği verir.
3) Değerler çalışmalarında görevlendirilen personel bilgilerini talep edilmesi halinde KVKK
çerçevesinde Millî Eğitim Müdürlükleri ve İl Müftülükleri ile paylaşır.
4) Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı gençlik kamplarının “Çevreme Duyarlıyım Değerlerime Sahip
Çıkıyorum İş Birliği Protokolü” kapsamındaki etkinliklerde kullanılmasını sağlar.
5) Değerler Kulübü öğrencilerinin, gönüllülük esasına göre veli izin belgesi ile Gençlik Spor gençlik
merkezlerinin izcilik faaliyetlerinde yer almalarını sağlar.
6) Proje kapsamındaki okullarda görevli öğretmenlerin ve Diyanet Gençlik Merkezi personelinin,
GSB’ ye bağlı gençlik kamplarında görevlendirilmesine imkân sağlar.
7) Yapılacak faaliyet ve etkinliklerde kullanılmak üzere imkânlar dâhilinde araç ve malzeme desteği
verir.
8) “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum İş Birliği Projesi” yıllık çalışma planında
belirtilen, ev sahipliğini Diyanet Gençlik Merkezlerinin yapacağı ve her yıl bahar döneminde
düzenlenecek olan Kültür Şenlikleri’nde kurulacak olan stantların organizasyonu ile şenlik alanında
yapılması düşünülen etkinliklere personeliyle birlikte gerekli desteği sağlar.
ÇEDES Uygulama Mekânlarının Yükümlülükleri
1) ÇEDES Uygulama Mekânları, değerler çalışmalarına devam eden öğrencilerin moral ve
motivasyonlarını arttırıcı danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde bulunur.
2) Ayda bir kez olmak üzere, temsilci öğretmen, diyanet görevlisi ve gençlik spor temsilcisi
koordinesinde ÇEDES Projesi Uygulama Mekânlarında veli toplantıları yapılır.
3) Değerler Kulübü öğrencilerinin Gençlik Merkezlerine ulaştırılması konusunda okullara destek
verir.
4) Değerler Kulübü öğrencilerinin, gönüllülük esasına göre veli izni belgesi ile ÇEDES Uygulama
Mekânları’ nın izcilik faaliyetlerinde yer almaları sağlanır.
5) Proje kapsamında yapılacak tüm çalışmalarla ilgili izleme ve değerlendirme faaliyetlerini yerine
getirir.
12
6) “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum İş Birliği Projesi” yıllık çalışma planında
belirtilen, ev sahipliğini Diyanet Gençlik Merkezlerinin yapacağı ve her yıl bahar döneminde
düzenlenecek olan Kültür Şenlikleri’nin koordinasyonunu yapar ve personel desteği sağlar.
Değerler Eğitimi Yıllık Faaliyet Planı
1) Proje kapsamında, okullarda ve okul dışında gerçekleştirilecek değerler çalışmalarının planlı bir
biçimde yürütülmesini sağlamak amacıyla örnek yıllık faaliyet planı hazırlanmıştır.
2) Değerler eğitimi örnek yıllık faaliyet planı, okul Değerler Kulübü çalışmalarının çerçevesini oluşturur
ve gerçekleştirilmesi beklenen asgari faaliyetleri içerir. İmkânlar ölçüsünde ek çalışmalar
yürütülebilir.
3) Faaliyetler, hiyerarşik veya ön koşul mahiyetinde kurgulanmamıştır. Farklı faaliyetler eş zamanlı
olarak yürütülebilir.
4) MEB DÖGM tarafından gönderilecek olan Örnek Yıllık Faaliyet Planı doğrultusunda temsilci
öğretmen (Değerler Kulübü öğretmeni), diyanet görevlisi ve gençlik spor görevlisi tarafından, bir
araya gelinerek, bölge şartlarına, öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına uygun olarak yıllık faaliyet planı
hazırlanır.
5) Yıllık faaliyet Planında yer, tarih, saat, uygulama süreci, görevliler vb. bilgilere yer verilir. Plan okul
idaresine onaylatılarak, öğrenci, öğretmen ve velilerle paylaşılır.
Değerler Kulübü
1) Proje çalışmalarını yürütmek üzere kulüp rehber öğretmeni tarafından en az 30 öğrenci ile okul
Değerler Kulübü oluşturulur. Okul öğrenci mevcudu az olan okullar daha az sayıda öğrenci ile
Değerler Kulübü kurabilir. Kulüpteki kız ve erkek öğrenci sayısının dengeli olmasına özen gösterilir.
İkili eğitim yapılan okullarda öğrencilerin aynı grupta olmasına dikkat edilir.
2) Değerler Kulübü çalışmalarının yürütülmesinde Temsilci öğretmen (kulüp rehber öğretmeni)
görevli olmakla birlikte, diğer öğretmenler de okul idaresi tarafından projede görevlendirilebilir.
3) Değerler Kulübü çalışmaları konusunda velilerin bilgilendirilmesi ve bu süreçte desteklerinin
sağlanması amacıyla aylık veli bilgilendirme çalışmaları yapılır.
4) Temsilci öğretmen (kulüp rehber öğretmeni), Değerler Kulübü öğrencileriyle MEB Eğitim
Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ve MEB Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi kapsamında
hafta sonu, yaz ve kış tatilleri sürecinde kamplar, izcilik faaliyetleri, gezi vb. etkinlik programları
gerçekleştirebilir. Halk eğitim kursları kapsamında verilecek eğitimlerle ilgili Değerler Kulübü
öğrencilerine yönelik etkinlik programları organize edebilir.
5) Değerler Kulübü öğrencileri, gönüllülük esasına göre veli izin belgesi ile ÇEDES Uygulama
Mekânlarında izcilik faaliyetlerinde yer alır.
6) Değerler Kulübü faaliyetlerinin düzenli olarak yürütülebilmesi için okul ders saatleri dışında
13
haftanın belirli gün ve saati kulüp saati olarak planlanabilir.
7) Okul, imkânları doğrultusunda değerler eğitimi yıllık faaliyet planında yer alan çalışmalara ek olarak
okul idaresinin onayı ile çalışmalar gerçekleştirebilir.
8) Değerler Kulübü faaliyetleri kapsamında öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve talepleri doğrultusunda halk
eğitim kurslarından yararlanılabilir.
Değerler Çalışmaları
1) Değerler eğitimi çalışmaları kapsamında ÇEDES Projesi Uygulama Mekânlarının, Gençlik Spor
il/ilçe müdürlüklerinin imkânları çerçevesinde eğitim, seminer, kamp, gezi, piknik, sinema, iftar
programı gibi çalışmalar gerçekleştirilir.
2) Değerler Kulübü Yıllık Faaliyet Planı Diyanet Gençlik Merkezi ve Gençlik Spor il/ilçe müdürlüğü
ile ortak olarak ayrıntılı şekilde hazırlanır ve okul idaresinin onayına sunulur.
3) Hazırlanan Yıllık Faaliyet Planı Değerler Kulübü öğrencileri ve velilere duyurularak konuyla ilgili
görünürlük çalışmaları yapılır.
4) Değerler Kulübü öğrencileri ile millî, manevi, ahlaki ve insani konular çerçevesinde söyleşi, seminer
vb. yapılır.
5) Geçmişte yaşamış örnek şahsiyetlerin hayatlarından etkileyici örnekler seçilerek Değerler Kulübü
öğrencileriyle paylaşılır.
6) Değerler Kulübü çalışmalarına destek amacıyla halk eğitim kurslarından faydalanılabilir. Bu
kapsamda açılacak halk eğitim kursları ilan edilir, görünürlük çalışmaları yapılır, görev alacak
öğretmenler, ders planları, veli ve öğrenci bilgilendirilmeleri yapılır.
7) Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı tesislerde, Değerler Kulübü öğrencilerine yönelik millî, manevi,
ahlaki, sosyal, kültürel ve sportif içerikli çalışmalar düzenlenir.
8) Değerler Kulübü öğrencilerinin, gönüllülük esasına göre veli izin belgesi ile değerler eğitimi
kapsamında ÇEDES Uygulama Mekânlarında izcilik faaliyetlerinde yer almaları sağlanır.
9) Bu çalışmalar sonrasında, etkinliğin verimliliği konusunda öğrenciler ve koordinatörlerle birlikte
değerlendirmeler yapılır.
10) Değerler çalışmalarında örnek olan öğrenciler teşvik edilir, halka açık programlarda onurlandırılır.
11) Projenin uygulandığı okullarda Değerler Kulübü okul başkanı seçilir. Seçilenler arasından il ve ilçe
ÇEDES Başkanları belirlenir. Bu öğrencilere sosyal sorumluluk çalışmalarında, kamplar veya il dışı
çalışma programlarında öncelik ve faaliyet görevleri verilir.
12) Değerler Kulübü öğrencilerinin yapacağı çalışmalar, MEB Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler
Yönetmeliği ve MEB Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi kapsamında gerekli izinlerin ve belgelerin
tamamlanmasıyla gerçekleştirilecektir.
Kültür Şenlikleri
14
1) İl/ilçe Millî Eğitim Müdürlükleri, il/ilçe Müftülükleri ve il/ilçe Gençlik Spor Müdürlükleri iş
birliğiyle, Yıllık Faaliyet Planı doğrultusunda, Diyanet Gençlik Merkezlerinin ev sahipliğinde her
yıl bahar döneminde “Kültür Şenlikleri” düzenlenir.
2) Kültür Şenlikleri, Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ile Millî
Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi kapsamında uygulanır.
3) Değerler Kulübü faaliyetlerinde öğrencilerin ortaya koydukları eser ve ürünler paylaşılır, katıldıkları
faaliyetlere ait fotoğraf, video, sunum vb. içerikler sergilenir.
4) Kültür Şenlikleri kapsamında, öğrenci sunumları, tiyatro etkinlikleri, stant organizasyonları,
geleneksel yarışmalar, spor müsabakaları, musiki dinletileri vb. çalışmalar gerçekleştirilir.
5) Ülkemizi ve milletimizi derinden etkileyen afet, milli yas vb. hallerde Kültür Şenlikleri
gerçekleştirilmeyecektir.
Gençlik Spor Bakanlığı Değerler Kampları
1) Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı tesislerde, belirli dönemlerde (hafta sonu, ara tatiller,yarıyıl tatili
ve yaz tatili) Değerler Kulübü öğrencilerine yönelik millî, manevi, ahlaki, sosyal, kültürel ve sportif
içerikli çalışmalar, düzenler
Görünürlük Çalışmaları
1) Proje kapsamında öğretmen, öğrenci ve velilerin bilgilendirilmesi, yapılan çalışmalarınduyurulması,
Değerler Kulübü öğrencilerinin motivasyonlarının yükseltilmesi, etkinliklere aktif katılımlarının
sağlanması ile ilgili görünürlük çalışmaları yapılır.
2) Görünürlük çalışmaları; okul içi ve dışı alanlarda KVKK çerçevesinde yapılır.
3) Görünürlük çalışmalarında okul logosu ile birlikte Milli Eğitim Bakanlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı,
Gençlik ve Spor Bakanlığı logoları ve ÇEDES logosu kullanılabilir.
4) Afiş, broşür, el ilanı, kırlangıç, branda, tanıtım pano ve levhaları vb. materyaller hazırlanabilir. Kapı
giydirmeleri, koridor düzenlemeleri, vb. oluşturulabilir.
5) Okulun internet sayfasında, varsa sosyal medya hesaplarında veya diğer mecralarda çalışmalarla
ilgili duyurular yapılır.
İzleme Değerlendirme Faaliyetleri
1) Her türlü planlama, organizasyon, uygulama, gözetim, izleme, denetim ve rehberlik faaliyeti, ilgili
birimler ve paydaşlar ile koordineli olarak Proje Uygulama Usul ve Esaslar Yönergesi’ ne göre
yürütülür.
2) Proje süreçlerine yönelik (personel, planlama, ders takip, program, performans değerlendirme vb.)
düzenli izleme ve değerlendirme faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere oluşturulan ÇEDES
Koordinasyon Kurulu aralık ve mayıs aylarında olmak üzere yılda en az iki kez toplanır.
15
3) Temsilci öğretmen (kulüp rehber öğretmeni) ve Diyanet gençlik koordinatörleri tarafından,
değerler kulübü öğrencilerinin süreç içerisindeki gelişimlerini izlemek amacıyla gözlem,
görüşme, anket, ölçek gibi araçlardan yararlanılır.
4) Faaliyetler sonrasında temsilci öğretmen (kulüp rehber öğretmeni), öğrenciler, Diyanet Gençlik
Merkezi görevlileri ve gençlik rehberleriyle birlikte değerlendirme toplantıları yapılır.
5) Proje kapsamında il/ilçe Millî Eğitim Müdürlükleri ve Müftülükleri ile görüş alış verişinde
bulunmak, çalışmalara destek olmak, yürütülen çalışmaları yerinde görmek, izleme ve
değerlendirmesini yapmak, öğretmen ve öğrencileri bilgilendirmek ve çalışmaları teşvik etmek
amacıyla ilgili birimlerle iletişim hâlinde, okullara ve Gençlik Merkezlerine saha ziyaretleri yapılır.
6) İzleme ve değerlendirme faaliyetleri sonunda ulaşılan sonuçlar ilgili kişi ve kurumlarla KVKK
çerçevesinde paylaşılır. Eksiklerin giderilmesine ve sürecin iyileştirilmesine yönelik çalışmalar
planlanır.
Kurullar ve Görevleri
1) MEB, DİB ve GSB’de, Daire Başkanları başkanlığında en az birer kişiden oluşan temsilcilerin
katılımıyla ÇEDES Koordinasyon Kurulu oluşturulur. Kurul üyeleri, kendi kurumlarında, proje
kapsamında yürütülecek faaliyetlerin koordinasyonunu sağlar.
2) Proje süreciyle ilgili düzenli izleme ve değerlendirme faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere Millî
Eğitim Müdürlükleri, il koordinatörleri, Müftülüklerin gençlik koordinatörleri ve Gençlik Spor
Müdürlüklerinin temsilcilerinin katılımlarıyla “ÇEDES Koordinasyon Kurulu oluşturulur. Kurul
üyeleri, kendi kurumlarında, proje kapsamında yürütülecek faaliyetlerin koordinasyonunu sağlar.
3) ÇEDES Koordinasyon Kurulu üyelerine görevleri resmî olarak tebliğ edilir. Komisyonun ilk
toplantısında üyelerin görev ve sorumlulukları belirlenir.
4) ÇEDES Koordinasyon Kurulu çalışmaları yerinde izler, değerlendirir ve aralık ve mayıs aylarında
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Kurul üyelerinin bilgileri, komisyon kararları ve ilgili diğer
belgeler dosyalanarak muhafaza edilir.
Adres:
YENİ KAÇERLİ MAHALLESİ 15 TEMMUZ ŞEHİTLER CADDESİ NO/ 56 EMİRDAĞ/AFYONKARAHİSAR
Telefon
02724412086